Alles voor de patiënt zo gemakkelijk mogelijk maken
Hester Riemer is doktersassistente bij het ZRTI
Als je de diagnose kanker krijgt en een behandeltraject in gaat, is het belangrijk dat alles zo soepel mogelijk verloopt. Hester Riemer en haar vijf collega-doktersassistenten op de twee ZRTI-locaties zorgen daarvoor. Ze verzorgen niet alleen de planning en de administratieve afhandeling, maar verzorgen in sommige gevallen ook wonden.
“Onze hoofdtaak is ervoor te zorgen dat de arts kan doorwerken en het dossier compleet is. Dat betekent tegelijkertijd dat alles ook voor de patiënt goed geregeld moet zijn. Daarom is ons takenpakket heel divers. We vangen patiënten op die voor een eerste intakegesprek komen en stellen ze wat op hun gemak, als we merken dat ze nerveus zijn. Daarna zorgen we ervoor dat we alle gegevens hebben, inventariseren we welke medicatie mensen gebruiken en proberen we te peilen hoe mobiel iemand is: kan hij of zij snel vallen, is het voor hem of haar lastig om op de behandeltafel te gaan liggen? Dat soort zaken brengen we in kaart.”
Afspraken combineren
Daarnaast verzorgen Hester en haar collega’s de binnenkomende telefoontjes, beantwoorden ze vragen van patiënten en maken ze afspraken. “Daarbij houden we nauw contact met het ziekenhuis. Als iemand bijvoorbeeld ook een afspraak moet maken met de chirurg of de internist in het Bravis ziekenhuis probeer ik er, samen met hun assistentes en secretaresses, voor te zorgen dat die afspraken aansluiten op elkaar. Mensen komen hier al vijf dagen per week voor een behandeling, dan is het vervelend als je nóg een keer extra naar het ziekenhuis moet komen. Dat proberen we dus te combineren.”
Goed gevoel
Hester werkt sinds 2014 bij het ZRTI. “Een bewuste keuze. Ik werkte eerste bij de poli Chirurgie in het ziekenhuis en wilde graag ergens werken waar het wat kleinschaliger is en je de ruimte krijgt om echt mee te denken met de patiënt, om alles voor hem of haar zo gemakkelijk mogelijk te maken. En hoewel ik het soms jammer vind dat ik minder bezig ben met het ‘medische’ werk en meer met administratie, zit ik hier echt op mijn plek. We hebben een klein team en alle neuzen staan dezelfde kant op. We willen allemaal het beste voor de patiënt en ik help op de achtergrond ervoor te zorgen dat alles op rolletjes kan verlopen. Als ik dan iemand hoor zeggen dat hij, ondanks alles, tevreden is over de behandeling bij het ZRTI en er met een goed gevoel op terugkijkt, geeft dat mij heel veel voldoening.”